Chat with us, powered by LiveChat

Nowy pacjent w gabinecie dietetycznym. Jak prze┼éama─ç ÔÇ×pierwsze lodyÔÇŁ, aby odnie┼Ť─ç sukces? 7 wa┼╝nych wskaz├│wek dla dietetyka.

Ochrona danych osobowych (RODO) w gabinecie dietetycznym. Co dietetyk powinien wiedzie─ç?
Luty 19, 2018
Pacjent vs Klient ÔÇô jak semantyka wp┼éywa na relacje w gabinecie dietetycznym
Maj 14, 2018

Otwieraj─ůc gabinet dietetyczny, cz─Östo zapomina si─Ö o tym, jak wa┼╝na jest w┼éa┼Ťciwa komunikacja dietetyka i pacjenta. Jest to temat niedoceniany i cz─Östo stawiany na drugim planie, co ma zasadniczy wp┼éyw na jako┼Ť─ç us┼éug dietetycznych. Wydaje si─Ö, ┼╝e rozmowa z pacjentem i przeprowadzenie wywiadu ┼╝ywieniowego nie jest niczym trudnym. Jednak cz─Östo okazuje si─Ö, ┼╝e ta komunikacja jest powierzchowna, niekompletna i nieadekwatna do sytuacji. Przyczyn─ů tych niepowodze┼ä mo┼╝e by─ç postawa, kt├│r─ů mo┼╝na zmieni─ç poprzez zastosowanie prostych zabieg├│w i regu┼é post─Öpowania, aby uzyska─ç w┼éa┼Ťciwe cele zwi─ůzane z komunikowaniem si─Ö i sprawi─ç, ┼╝e pacjent b─Ödzie czu┼é si─Ö usatysfakcjonowany.

Ka┼╝dy nowy pacjent w gabinecie dietetycznym, zw┼éaszcza w pocz─ůtkowym etapie prowadzenia gabinetu to nierzadko stres dla dietetyka. Pojawiaj─ů si─Ö pytania, jaki b─Ödzie nowy pacjent? Czy si─Ö z nim dogadam? Jakie b─Ödzie jego nastawienie? Z jakimi problemami przyjdzie i czy zdo┼éam mu pom├│c?

Co wi─Öc zrobi─ç, aby zosta─ç dobrze odebranym przez nowego pacjenta, zyska─ç jego zaufanie, wyeliminowa─ç ryzyko nieudanej wizyty i straty klienta?

1. Zapro┼Ť pacjenta do swojego gabinetu osobi┼Ťcie i przywitaj go u┼Ťciskiem d┼éoni.

W momencie, kiedy otworzysz drzwi i zaprosisz pacjenta do swojego gabinetu, oka┼╝esz mu szacunek oraz dasz poczucie bezpiecze┼ästwa. Pacjent zobaczy, ┼╝e jeste┼Ť pozytywnie i przyja┼║nie nastawiony do wsp├│┼épracy oraz ch─Ötny do pomocy. B─Ödzie to r├│wnie┼╝ dla niego z┼éagodzenie negatywnych emocji. Pami─Ötaj, ┼╝e pacjenci tak samo, jak Ty denerwuj─ů si─Ö przed pierwsz─ů wizyt─ů i cz─Östo maj─ů podobne obawy odno┼Ťnie nawi─ůzania nowej wsp├│┼épracy z dietetykiem.
Przywitaj si─Ö z pacjentem u┼Ťciskiem d┼éoni i wska┼╝ miejsce, gdzie mo┼╝e usi─ů┼Ť─ç i po┼éo┼╝y─ç swoje rzeczy. Je┼Ťli Tw├│j pacjent przyjdzie z dzieckiem/opiekunem, partnerem przywitaj si─Ö r├│wnie┼╝ z nimi. U┼Ťcisk d┼éoni pacjentowi mo┼╝e przybli┼╝y─ç Ci ju┼╝ nieco wi─Öcej informacji o nim. Dowiesz si─Ö, czy jest to osoba niepewna i nie┼Ťmia┼éa (u┼Ťcisk d┼éoni tak zwanej ÔÇ×┼Ťni─Ötej rybyÔÇŁ), zdecydowana (mocny, pewny u┼Ťcisk), czy zestresowana (spocone r─Öce). Dzi─Öki takiemu przywitaniu z pacjentem mo┼╝esz wiele zyska─ç r├│wnie┼╝ na etapie przekonania go do swoich zalece┼ä.

2. Pozb─ůd┼║ si─Ö barier komunikacyjnych mi─Ödzy Tob─ů a pacjentem.

Gabinet dietetyczny cz─Östo wyposa┼╝ony jest w biurko, przy kt├│rym siedzisz, a naprzeciwko Tw├│j pacjent. Jest to oczywi┼Ťcie najwygodniejszy model pracy dietetyka. Natomiast je┼╝eli pojawi si─Ö sytuacja (np. przekazania pacjentowi zalece┼ä czy informacji w postaci schemat├│w, czy wykres├│w) zajmij miejsce obok niego. W jego oczach uka┼╝esz si─Ö w roli profesjonalisty, kt├│remu zale┼╝y na tym, aby dok┼éadnie┬ázrozumia┼é co mu masz do przekazania.┬áPoza tym postaraj si─Ö, aby na Twoim biurku nie le┼╝a┼éy zb─Ödne rzeczy, niepotrzebne do pracy. Mog─ů one rozprasza─ç pacjenta i budowa─ç┬ábarier─Ö┬ákomunikacyjn─ů. Twoje biurko powinno by─ç czyste, aby┼Ťcie oboje mogli prawid┼éowo odczytywa─ç przekazywane sobie komunikaty.

3. W rozmowie z┬ápacjentem┬áu┼╝ywaj jego imienia i┬ánazwiska.

To oczywiste, ┼╝e pacjentowi nale┼╝y okaza─ç nale┼╝yty szacunek. Zwracaj si─Ö do niego Pan/┬áPani-to┬áte┼╝ wyznaczy granice za┼╝y┼éo┼Ťci. Dok┼éadaj─ůc do tego zwrotu r├│wnie┼╝ imi─Ö pacjenta (ÔÇ×Pani Aniu…ÔÇŁ) sprawisz, ┼╝e pacjent przestanie czu─ç si─Ö dla Ciebie anonimowy. W przypadku kiedy Twoim pacjentem jest dziecko jak najcz─Ö┼Ťciej zwracaj si─Ö do niego po imieniu. Dzi─Öki temu masz ogromn─ů szans─Ö powodzenia wsp├│┼épracy z jego rodzicami i osi─ůgni─Öcie wsp├│lnego dla was celu.

4.┬áInformuj┬ána bie┼╝─ůco pacjenta co b─Ödziesz robi─ç.

Chodzi tutaj szczeg├│lnie o analiz─Ö sk┼éadu cia┼éa na analizatorze i pomiar obwod├│w pacjenta. Przed przyst─ůpieniem do badania poinformuj, czym jest analizator, na czym polega badanie, czemu s┼éu┼╝y i jak si─Ö do niego przygotowa─ç. Pacjent b─Ödzie czu┼é si─Ö poinformowany i dobrze zaopiekowany.

5. Nie czuj si─Ö dotkni─Öty, kiedy Tw├│j pacjent b─Ödzie mia┼é w─ůtpliwo┼Ťci odno┼Ťnie zalece┼ä, kt├│re mu przekazujesz.

Pami─Ötaj, ┼╝e w internecie i innych ┼Ťrodkach masowego przekazu kr─ů┼╝─ů ogromne ilo┼Ťci informacji (cz─Östo sprzecznych) dotycz─ůcych diety i od┼╝ywiania. Nic wi─Öc dziwnego, ┼╝e pacjent mo┼╝e czu─ç si─Ö w tym wszystkim zagubiony. Przekazuj informacje i zalecenia z du┼╝─ů pewno┼Ťci─ů siebie. Twoje wahania tylko mog─ů wzbudzi─ç dodatkowe w─ůtpliwo┼Ťci u pacjenta.

6. Wyeliminuj presję czasu.

Jak w ka┼╝dym innym zawodzie, tak r├│wnie┼╝ w zawodzie dietetyka┬ázdarzaj─ů┬ási─Ö op├│┼║nienia wynikaj─ůce czy to z winy pacjent├│w (sp├│┼║nienia), czy innych zdarze┼ä losowych. Pacjent nie powinien odczuwa─ç, ┼╝e jego wizyta jest przeprowadzana w po┼Ťpiechu.┬áMimo ┼╝e┬ánie masz zbyt wiele czasu na rozmow─Ö, utrzymuj kontakt wzrokowy w czasie zbierania wywiadu dietetycznego. Dla pacjenta b─Ödzie to komunikatem, ┼╝e dysponujesz czasem, kt├│ry mo┼╝esz mu po┼Ťwi─Öci─ç. Brak kontaktu wzrokowego, nerwowe ruchy, zerkanie na zegarek pacjenta odbiera jako lekcewa┼╝enie.

7. W┼éa┼Ťciwie zako┼äcz┬áwizyt─Ö.

Koniec wizyty zasygnalizuj pacjentowi zadaj─ůc pytania podsumowuj─ůce spotkanie typu┬áÔÇ×Czy┬áwszystko, co┬áPanu/Pani przekaza┼éem┬ájest┬ádla Pani jasne?, Czy ma Pani jeszcze jakie┼Ť pytania?┬áÔÇ×To jeste┼Ťmy um├│wieni, ┼╝e jutro wieczorem wy┼Ťl─Ö Panu plany ┼╝ywieniowe”. Fakt, ┼╝e na przywitanie powita┼ée┼Ť osobi┼Ťcie pacjenta mo┼╝e r├│wnie┼╝ i tutaj pom├│c zako┼äczy─ç wizyt─Ö. Wstaj─ůc zza biurka dasz sygna┼é pacjentowi, ┼╝e┬áwizyt─Ö┬ájest zako┼äczona a Ty idziesz przywita─ç osobi┼Ťcie kolejn─ů osob─Ö.

 

O innych zasadach komunikacji w gabinecie dietetyka przeczytasz w┬áartykule┬áÔÇ×Pacjent w gabinecie dietetycznym ÔÇô jak budowa─ç dobre relacje z pacjentemÔÇŁ

Logowanie