Nowy pacjent w gabinecie dietetycznym. Jak przełamać „pierwsze lody”, aby odnieść sukces? 7 ważnych wskazówek dla dietetyka.

Ochrona danych osobowych (RODO) w gabinecie dietetycznym. Co dietetyk powinien wiedzieć?
19 lutego, 2018
Pacjent vs Klient – jak semantyka wpływa na relacje w gabinecie dietetycznym
14 maja, 2018

Otwierając gabinet dietetyczny, często zapomina się o tym, jak ważna jest właściwa komunikacja dietetyka i pacjenta. Jest to temat niedoceniany i często stawiany na drugim planie, co ma zasadniczy wpływ na jakość usług dietetycznych. Wydaje się, że rozmowa z pacjentem i przeprowadzenie wywiadu żywieniowego nie jest niczym trudnym. Jednak często okazuje się, że ta komunikacja jest powierzchowna, niekompletna i nieadekwatna do sytuacji. Przyczyną tych niepowodzeń może być postawa, którą można zmienić poprzez zastosowanie prostych zabiegów i reguł postępowania, aby uzyskać właściwe cele związane z komunikowaniem się i sprawić, że pacjent będzie czuł się usatysfakcjonowany.

Każdy nowy pacjent w gabinecie dietetycznym, zwłaszcza w początkowym etapie prowadzenia gabinetu to nierzadko stres dla dietetyka. Pojawiają się pytania, jaki będzie nowy pacjent? Czy się z nim dogadam? Jakie będzie jego nastawienie? Z jakimi problemami przyjdzie i czy zdołam mu pomóc?

Co więc zrobić, aby zostać dobrze odebranym przez nowego pacjenta, zyskać jego zaufanie, wyeliminować ryzyko nieudanej wizyty i straty klienta?

1. Zaproś pacjenta do swojego gabinetu osobiście i przywitaj go uściskiem dłoni.

W momencie, kiedy otworzysz drzwi i zaprosisz pacjenta do swojego gabinetu, okażesz mu szacunek oraz dasz poczucie bezpieczeństwa. Pacjent zobaczy, że jesteś pozytywnie i przyjaźnie nastawiony do współpracy oraz chętny do pomocy. Będzie to również dla niego złagodzenie negatywnych emocji. Pamiętaj, że pacjenci tak samo, jak Ty denerwują się przed pierwszą wizytą i często mają podobne obawy odnośnie nawiązania nowej współpracy z dietetykiem.
Przywitaj się z pacjentem uściskiem dłoni i wskaż miejsce, gdzie może usiąść i położyć swoje rzeczy. Jeśli Twój pacjent przyjdzie z dzieckiem/opiekunem, partnerem przywitaj się również z nimi. Uścisk dłoni pacjentowi może przybliżyć Ci już nieco więcej informacji o nim. Dowiesz się, czy jest to osoba niepewna i nieśmiała (uścisk dłoni tak zwanej „śniętej ryby”), zdecydowana (mocny, pewny uścisk), czy zestresowana (spocone ręce). Dzięki takiemu przywitaniu z pacjentem możesz wiele zyskać również na etapie przekonania go do swoich zaleceń.

2. Pozbądź się barier komunikacyjnych między Tobą a pacjentem.

Gabinet dietetyczny często wyposażony jest w biurko, przy którym siedzisz, a naprzeciwko Twój pacjent. Jest to oczywiście najwygodniejszy model pracy dietetyka. Natomiast jeżeli pojawi się sytuacja (np. przekazania pacjentowi zaleceń czy informacji w postaci schematów, czy wykresów) zajmij miejsce obok niego. W jego oczach ukażesz się w roli profesjonalisty, któremu zależy na tym, aby dokładnie zrozumiał co mu masz do przekazania. Poza tym postaraj się, aby na Twoim biurku nie leżały zbędne rzeczy, niepotrzebne do pracy. Mogą one rozpraszać pacjenta i budować barierę komunikacyjną. Twoje biurko powinno być czyste, abyście oboje mogli prawidłowo odczytywać przekazywane sobie komunikaty.

3. W rozmowie z pacjentem używaj jego imienia i nazwiska.

To oczywiste, że pacjentowi należy okazać należyty szacunek. Zwracaj się do niego Pan/ Pani-to też wyznaczy granice zażyłości. Dokładając do tego zwrotu również imię pacjenta („Pani Aniu…”) sprawisz, że pacjent przestanie czuć się dla Ciebie anonimowy. W przypadku kiedy Twoim pacjentem jest dziecko jak najczęściej zwracaj się do niego po imieniu. Dzięki temu masz ogromną szansę powodzenia współpracy z jego rodzicami i osiągnięcie wspólnego dla was celu.

4. Informuj na bieżąco pacjenta co będziesz robić.

Chodzi tutaj szczególnie o analizę składu ciała na analizatorze i pomiar obwodów pacjenta. Przed przystąpieniem do badania poinformuj, czym jest analizator, na czym polega badanie, czemu służy i jak się do niego przygotować. Pacjent będzie czuł się poinformowany i dobrze zaopiekowany.

5. Nie czuj się dotknięty, kiedy Twój pacjent będzie miał wątpliwości odnośnie zaleceń, które mu przekazujesz.

Pamiętaj, że w internecie i innych środkach masowego przekazu krążą ogromne ilości informacji (często sprzecznych) dotyczących diety i odżywiania. Nic więc dziwnego, że pacjent może czuć się w tym wszystkim zagubiony. Przekazuj informacje i zalecenia z dużą pewnością siebie. Twoje wahania tylko mogą wzbudzić dodatkowe wątpliwości u pacjenta.

6. Wyeliminuj presję czasu.

Jak w każdym innym zawodzie, tak również w zawodzie dietetyka zdarzają się opóźnienia wynikające czy to z winy pacjentów (spóźnienia), czy innych zdarzeń losowych. Pacjent nie powinien odczuwać, że jego wizyta jest przeprowadzana w pośpiechu. Mimo że nie masz zbyt wiele czasu na rozmowę, utrzymuj kontakt wzrokowy w czasie zbierania wywiadu dietetycznego. Dla pacjenta będzie to komunikatem, że dysponujesz czasem, który możesz mu poświęcić. Brak kontaktu wzrokowego, nerwowe ruchy, zerkanie na zegarek pacjenta odbiera jako lekceważenie.

7. Właściwie zakończ wizytę.

Koniec wizyty zasygnalizuj pacjentowi zadając pytania podsumowujące spotkanie typu „Czy wszystko, co Panu/Pani przekazałem jest dla Pani jasne?, Czy ma Pani jeszcze jakieś pytania? „To jesteśmy umówieni, że jutro wieczorem wyślę Panu plany żywieniowe”. Fakt, że na przywitanie powitałeś osobiście pacjenta może również i tutaj pomóc zakończyć wizytę. Wstając zza biurka dasz sygnał pacjentowi, że wizytę jest zakończona a Ty idziesz przywitać osobiście kolejną osobę.

 

O innych zasadach komunikacji w gabinecie dietetyka przeczytasz w artykule „Pacjent w gabinecie dietetycznym – jak budować dobre relacje z pacjentem”

Logowanie