Dietetyk w Social Media

Działalność nierejestrowana w gabinecie dietetyka
Usługi dietetyczne a działalność nierejestrowana: wady, zalety i możliwości
29 września, 2020
Planer Dietetyka Listopad 2020
Planer dla Dietetyka – Listopad 2020 – do druku
27 października, 2020
Dietetyk w mediach społecznościowych

Dietetyk w mediach społecznościowych

Media społecznościowe wciąż zyskują na popularności i gromadzą coraz więcej użytkowników. Nieustannie ewoluują, dostosowując się do oczekiwań odbiorców. Są ogólnodostępne i najczęściej darmowe. Przestały być jedynie źródłem rozrywki i miejscem nawiązywania relacji między uczestnikami. Ich rosnąca popularność i potencjał zaczął być wykorzystywany przez świat biznesu. Również branża dietetyczna postawiła na marketing internetowy, dzięki któremu szerzej otwiera się na potrzeby i oczekiwania pacjenta.

Nie oszukujmy się – żeby nasza firma dobrze prosperowała nie wystarczy być dobrym dietetykiem. Najlepsze przygotowanie merytoryczne i praktyczne nie gwarantuje sukcesywnego prowadzenia gabinetu dietetycznego. W końcu to nie tylko gabinet dietetyczny… to przede wszystkim firma usługowa. Oprócz bycia świetnym specjalistą potrzebne są również takie kompetencje jak zarządzanie finansami, planowanie biznesu, efektywna sprzedaż oraz orientacja marketingowa.

Media społecznościowe stały się potężnym narzędziem marketingowym, umożliwiającym budowanie wizerunku marki osobistej i nawiązywanie trwałych relacji dietetyka z klientami.

Samo założenie kanału jest zazwyczaj banalnie proste. Problem tkwi w tym, żeby prowadzone działania marketingowe były efektywne. Choć mogłoby się tak wydawać – nie jest to wcale takie proste. Wymaga to sporo zaangażowania, czasu, kreatywności i wyjątkowości. Regularne publikowanych treści, ciekawych i merytorycznych.

Do tego dochodzą algorytmy, słowa kluczowe, SEO…

Dietetyku, masz profil firmowy na facebooku i myślisz, że to starczy? Niekoniecznie.

Skuteczność działań marketingowych możesz zwiększać poprzez korzystanie z kilku kanałów – docierasz do większego grona odbiorców. Do dyspozycji mamy ich wiele:

Facebook, Instagram, Twitter, Youtube Pinterest, LinkedIn, GoldenLine, a nawet… Tik Tok.

Każdy z nich ma nieco inne przeznaczenie, dlatego też będą wymagać innego podejścia i podejmowanych działań, mimo przekazywania podobnego lub takiego samego komunikatu. Określ grupę odbiorców swoich usług i prowadź działania marketingowe tam, gdzie są Twoi potencjalni klienci. Jeden kanał to najprawdopodobniej za mało, jednak nie musisz zaraz zakładać konta na wszystkich możliwych. Przeanalizuj, co jest najbardziej opłacalne dla Twojej firmy. Kluczem do sukcesu jest świadomość i ukierunkowane, przemyślane działanie. 

Jakie kanały marketingu internetowego będą przydatne dla dietetyka?

Wszystko zależy od grupy docelowej naszych usług, strategii firmy czy umiejętności.

Facebook

Najpopularniejsze i bardzo dobrze znane wszystkim medium. Firmowe konto na facebooku to absolutne minimum i podstawa w marketingu dietetyka. Oprócz funkcji informacyjnej (kontakt, adres, oferowane usługi etc.) i publikowaniem treści budujących własną markę, pozwala na bycie w stałym kontakcie z potencjalnymi oraz obecnymi pacjentami (łatwa wymiana wiadomości za pomocą messengera).

Poza udostępnianiem treści, można tworzyć grupy oraz wydarzenia (docieranie i gromadzenie pożądanych grup osób). Ważne, żeby treści dodawać regularnie i aktywizować swoich odbiorców – im bardziej są aktywni i reagują na dodawane treści, tym do większej liczby osób będziemy docierać.

Instagram

Ciągle zyskuje na popularności i gromadzi nowych użytkowników. Kilka lat temu służył do przeglądania zdjęć, dzisiaj wielkie marki prowadzą tam kampanie sprzedażowe.

Głównie docieramy do odbiorców poprzez zdjęcie, dlatego powinno być one interesujące i przyciągające uwagę. Spójna, estetyczna siatka zdjęć i krótkie, ale ciekawe treści (np. ciekawostki dietetyczne, infografiki, przepisy) pozwolą zyskać obserwatorów. Hashtagi są na instagramie głównym narzędziem docierania do innych osób. Odpowiednio dobrane trafią do Twojej docelowej grupy.

Plusem jest duże zaangażowanie użytkowników i dużo wyższy wskaźnik interakcji (większy niż na Facebooku!).

Facebook i instagram to raczej minimum marketingu w mediach społecznościowych. Choć są najpopularniejsze, to problemem może być wyróżnienie się wśród takiej ilości kont i morza udostępnianych, często bardzo interesujących, treści.

Twitter

Pod względem prezentowanych treści różni się nieco od pozostałych serwisów i jest nieco specyficzny – nie każdy dietetyk znajdzie grupę swoich odbiorców. Głównie spełnia rolę informacyjną i komunikacyjną, a jego istotą jest przekazywanie krótkich wiadomości – lakonicznie i na temat. Maksymalnie mamy do wykorzystania 280 znaków w jednym wpisie, aczkolwiek liczba wpisów nie jest ograniczona. Serwis można wykorzystać do przekazywania newsów czy ważnych informacji ze świata dietetyki lub rozpoczynania dyskusji odnośnie danego problemu/wątku.

Pinterest

Nie jest tak bardzo popularny, jak wyżej wymienione platformy społecznościowe. Rzadko używany przez dietetyków w marketingu internetowym. Wbrew pozorom, może być to dobry kanał do promocji swojej firmy. Mniejsza ilość użytkowników = mniejsza ilość “konkurencji” i ciekawych treści = łatwiej zainteresować i przyciągnąć na dłużej obserwatorów. Kto pierwszy, ten lepszy.

Podobnie jak Instagram – przeważają tu wrażenia wizualne. Profil na pintereście to tablice tematyczne na które przypinasz zdjęcia/notatki/filmy. Dodajesz treści, które inspirują innych użytkowników.

Tik Tok

To dobry moment, żeby budować swoją markę na Tik Toku. Platforma nie jest przesycona kontami dietetycznymi, aczkolwiek profile o takiej tematyce cieszą się zainteresowaniem. Konkurencja jest niewielka, więc dużo łatwiej jest zdobyć obserwatorów niż na facebooku czy instagramie.

Kurtuazja nie jest dla Ciebie i wolisz się pokazać od nieco mniej formalnej strony? Dietetyka pół żartem, pół serio? Idealnie, odnajdziesz się tutaj. Tik Tok jest mobilną aplikacją, która umożliwia wysyłanie oraz oglądanie krótkich materiałów wideo (od 15 do 60 sekund). Platforma posiada dużo funkcji – do wykorzystania są podkłady muzyczne (piosenki, kultowe sceny z filmów bądź kabaretów), filtry, efekty oraz tzw. trendy. Jest typowo rozrywkowa, jednak znajdzie się też miejsce na treści edukacyjne.

Youtube

Największy serwis wideo i druga największa wyszukiwarka (zaraz po Google). Najpopularniejsze są 3 kategorie filmów: muzyka, rozrywka i  edukacja. Zatem dla dietetyków największą szansą jest dodawanie na swoim kanale filmów edukacyjnych dedykowanych potencjalnym odbiorcom – przygotowywanie posiłku, zakupy czy zalecenia dietetyczne. Świetną opcją jest również umiejętne i autentyczne lokowanie własnych produktów i usług czy wchodzenie we współpracę z innymi markami. Oprócz publikowania filmów, kanał umożliwia nam wchodzenie w interakcje z odbiorcami (za pośrednictwem komentarzy).

LinkedIn/GoldenLine

Na uwagę zasługuje LinkedInGoldenLine, gdyż nieco różnią się od wyżej wymienionych kanałów.

Ich celem jest budowanie relacji biznesowych. Aktywność powinna mieć charakter zawodowy, co pozwoli Ci kreować wizerunek ekspercki. Tworzysz profil, który jest odzwierciedleniem Twojego CV.

Możesz nawiązać współpracę z innymi przedsiębiorcami czy zwrócić na siebie uwagę pracodawcy/kontrahentów.

Należy pamiętać, że chociaż social media są świetnym narzędziem marketingowym, to jednak nie wszystko się wokół nich kręci. W głównej mierze docieramy w ten sposób do odbiorców młodych/postępowych. Jeśli nie działamy tylko online, a naszymi potencjalnymi klientami są również osoby starsze czy mniej postępowe, to dobrze równocześnie prowadzić marketing tradycyjny. 

Podsumowując: nie ma Twojej firmy na portalach społecznościowych? Dużo potencjalnych klientów się o niej nie dowie. Nie ma w mediach społecznościowych Twoich towarów lub usług? Dużo potencjalnych konsumentów nie będzie miało okazji, by je zakupić.

Czy sama obecność lub nieprzemyślana aktywność w mediach społecznościowych będzie przynosiła efekty? Niekoniecznie.

Autor: Izabela Wiśniewska

Logowanie