Współpraca online – plusy i minusy

planer dla dietetyka kwiecień
Planer dla Dietetyka – Kwiecień 2020 – do druku
31 marca, 2020
Planer dla Dietetyka – Maj 2020 – do druku
30 kwietnia, 2020
Współpraca online - plusy i minusy

Obecna pandemia koronawirusa postawiła wielu przedsiębiorców w bardzo trudnej sytuacji. Większość dietetyków na własnej działalności gospodarczej prowadzi stacjonarne poradnie/gabinety dietetyczne, które ze względów zagrożenia epidemicznego pozostają zamknięte do odwołania. 

Mamy dwa wyjścia – albo pozostajemy bierni i ponosimy duże straty, a nasza działalność może być zagrożona upadłością, albo dostosowujemy się do obecnej sytuacji, szukamy wszelkich możliwości i wykorzystujemy szanse.

Szczęście w nieszczęściu, że żyjemy w XXI wieku i mamy dostęp do różnych technologii komunikacyjnych. Wideorozmowy, kontakt telefoniczny/mailowy lub komunikatory internetowe – każdy znajdzie odpowiednią formę kontaktu.

Alternatywą dla stacjonarnych konsultacji pozostaje współpraca zdalna. Możemy zaobserwować, że cieszy się ona coraz większym zainteresowaniem i wprowadzają ją do swojej oferty inne zawody medyczne, m.in. psychologowie i lekarze.

Nie wszyscy są jednak przekonani do takiej formy współpracy i preferują konsultowanie stacjonarne, co można było zauważyć w dyskusjach prowadzonych w grupach zrzeszających dietetyków.

Jakie są plusy i minusy współpracy zdalnej?

Plusy

Oszczędność czasu

Czas to pieniądz! Nie tracimy czasu na dojazdy, stanie w korkach, okienka w gabinecie. Mamy więcej czasu na realizację domowych obowiązków. 

Utrzymanie relacji z klientem

Jesteśmy w stałym kontakcie, klienci chętniej do nas piszą/dzwonią. Dzięki temu na bieżąco wyjaśniamy wszelkie wątpliwości, a przy okazji podtrzymujemy motywację podopiecznych.  Taka współpraca może skutkować większą efektywnością.  

Możliwość przeprowadzenia wizyty z dowolnego miejsca

Niespodziewane czy też zaplanowane wyjazdy nie będą przeszkadzały nam w przeprowadzeniu spotkania. 

Większa możliwość wyboru preferowanego dnia/godziny konsultacji

Nie jesteśmy zależni od dostępności gabinetu. Możemy konsultować w dowolnym terminie, nie trzeba umawiać wizyt z dużym wyprzedzeniem. Odwołanie wizyty na krótko przed konsultacją nie staje się dla nas problematyczne i nie generuje dodatkowych kosztów. Możliwe jest konsultowanie większej ilości osób.

Brak rejonizacji

Daje nam to możliwość konsultowania osób z całej Polski bądź nawet zza granicy.

Mniejsze koszty

Brak dodatkowych kosztów związanych z wynajmem lokalu/gabinetu (czynszu, rachunków, prowizji)

Brak problemu z przemieszczaniem się

Jest to dobra opcja dla klientów, którzy dojeżdżają sporo do naszego gabinetu lub mają słabe połączenie komunikacyjne.

Minusy

Brak bezpośredniego kontaktu z klientem

Podstawowym środkiem komunikacji międzyludzkiej jest komunikacja werbalna i niewerbalna (mimika, gesty, kontakt wzrokowy). Posługiwanie się wyłącznie komunikacją werbalną powoduje, że jest ona niepełna i może to utrudniać właściwie przekazywanie oraz odbiór kierowanych komunikatów. 

Obawy ze strony klienta do takiej formy współpracy

Podopieczni, zwłaszcza Ci, którzy do tej pory współpracowali z nami stacjonarnie, mogą mieć wątpliwości co do jakości usług w formie zdalnej. Problemem dla klienta może być również brak przeprowadzania analizy składu ciała. 

Obawy ze strony dietetyków

Boimy się, że oferowanie takiej usługi będzie odbierane jako działanie nieprofesjonalne i niekompetentne.

Przeszkody technologiczne

Są osoby, które nie korzystają z komputerów i/lub internetu czy nie potrafią obsługiwać komunikatorów. Brak możliwości osobistego odbioru jadłospisu może być dla takich osób dużym problemem.  

Niepełna kontrola postępów klienta

Nie mamy możliwości przeprowadzenia analizy składu ciała czy sprawdzenia obwodów ciała klienta (czy klienta na pewno dobrze przeprowadza pomiary?)

Posiadanie rozpoznawanej marki osobistej w internecie

Pozyskanie nowych klientów, spoza rejonu naszej stacjonarnej działalności, będzie wymagało budowania wizerunku w mediach społecznościowych. Nie liczmy na tłum nowych klientów, jeśli do tej pory byliśmy nieobecni lub mało rozpoznawalni w wirtualnej przestrzeni.   

Większa konkurencja

Odchodząc od rejonizacji naszych usług – z jednej strony mamy większą ilość potencjalnych klientów, natomiast z drugiej – większą konkurencję.

Zacieranie się granicy między życiem prywatnym i zawodowym

Więcej czasu spędzamy w domu, obowiązki zawodowe przeplatamy z obowiązkami domowymi. Niestety, jeśli nie znajdziemy tzw. work-life balance to możemy być w grupie ryzyka wystąpienia zespołu wypalenia zawodowego. 

Nie dla każdego zdalna współpraca będzie idealnym rozwiązaniem. Z jednej strony, część dietetyków, jak i klientów ma wątpliwości odnośnie takiej formy spotkań. Z drugiej strony, znajdziemy osoby, które przed wystąpieniem pandemii oferowały i korzystały tylko z takiej formy współpracy.

Każdy indywidualnie powinien przeprowadzić bilans zysków i strat, rozważyć różne możliwości i przeanalizować co będzie najlepsze dla działalności, którą prowadzimy. 

Logowanie