Regulamin w gabinecie dietetycznym

Planer dla Dietetyka – Czerwiec 2020 – do druku
31 maja, 2020
Planer dla Dietetyka – Lipiec 2020 – do druku
30 czerwca, 2020
Regulamin w gabinecie dietetycznym

Współpraca z pacjentem w gabinecie dietetycznym nie należy do prostych. Jest ona często długa i wymaga od pacjenta sporo poświęceń. W chwilach kiedy terapia dietetyczna nie przynosi oczekiwanych i tak szybkich rezultatów jakie pacjent oczekuje, pojawiają się różne emocje – złość, smutek, frustracja, niezadowolenie. To wszystko może wpływać na jakość relacji dietetyk-pacjent.  

Na początku współpracy warto jasno określić zasady i warunki korzystania z usług dietetycznych. Pomoże to zmniejszyć ryzyko wystąpienia nieporozumień i nieprzyjemnych sytuacji. Zbiór obowiązujących norm warto przedstawić w postaci dokumentu – regulaminu. Najlepiej jeśli będzie sporządzony w wersji pisemnej i zaakceptowany podpisem pacjenta.

Jakie kwestie zawrzeć i które aspekty są potencjalnie konfliktowe?

Źródłem nieporozumień między pacjentem, a dietetykiem są często podstawowe sprawy organizacyjne:

  • sposób i termin płatności za usługi
  • dni i godziny kontaktowania
  • czas oczekiwania na wykonanie usługi (szczególnie wysłanie/odbiór jadłospisu)
  • zasady umawiania i odwoływania wizyt
  • zasady modyfikowania przygotowanego jadłospisu

Oprócz kwestii organizacyjnych warto w regulaminie umieścić informację o prawie własności intelektualnej do udostępnionych pacjentowi materiałów. Zdarza się, że są one rozpowszechniane, kopiowane, odsprzedawane, publicznie lub indywidualnie udostępniane bez zgody dietetyka. 

Jak napisać regulamin? 

Najlepiej zlecić to specjalistom.

Tylko poprawnie przygotowany regulamin będzie chronił obie strony. Co więcej – źle skonstruowany regulamin, zamiast chronić, może stać się źródłem problemów.

Postanowienia regulaminu muszą być zgodne z obowiązującym prawem. Nie mogą znaleźć się w nim klauzule niedozwolone (abuzywne), co wynika z przepisów prawa cywilnego. Jeśli takie zapisy znajdą się w regulaminie, to konsument i tak nie ma obowiązku się do nich stosować. Obecność klauzul zabronionych uprawnia również konsumenta do złożenia skargi do UOKiK, co może skutkować nałożeniem kary.

Regulamin należy dostosowywać indywidualnie do firmy – w zależności od rodzaju oferowanych usług czy sprzedawanych towarów. 

Powinien być sporządzony sposób przejrzysty i zrozumiały dla odbiorcy. Spis zasad i warunków należy przedstawić wyczerpująco, pozbawiając możliwości domysłów i różnych interpretacji. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości i sporów konsument jest uznawany za słabszą stronę i objęty jest szczególną ochroną prawną.

Jeśli potrzebujecie regulaminu do swojego gabinetu dietetycznego, który jasno określi Waszą współpracę z pacjentami zapraszamy do pobrania go tutaj:

Pomocne linki:

https://www.biznes.gov.pl/pl/firma/sprzedaz-i-marketing/chce-sprzedawac-przez-internet/prawa-konsumenta/prawa-konsumenta

https://www.biznes.gov.pl/pl/firma/kontrahenci-i-klienci/chce-obslugiwac-klientow/prawa-konsumenta/niedozwolnoe-zapisy-w-umowach-z-konsumentem

https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/pliki/uokik_przepisy_konsumenckie_dla_przedsiebiorcow.pdf

Logowanie