Chat with us, powered by LiveChat

Pacjent w gabinecie dietetycznym – jak budowa─ç dobre relacje z pacjentem.

5 funkcji, jakie powinien zawiera─ç dobry program dietetyczny
Pa┼║dziernik 16, 2017
Jak program do układania jadłospisów Dietico przyspiesza i ułatwia pracę dietetykom? Najistotniejsze funkcje.
Listopad 2, 2017

W┼éa┼Ťciwa komunikacja dietetyka i pacjenta w trakcie ca┼éej terapii ┼╝ywieniowej jest konieczna aby zako┼äczy┼éa si─Ö po┼╝─ůdanym efektem. W dobie dost─Öpu do Internetu i innych ┼Ťrodk├│w masowego przekazu pacjenci maj─ů coraz wi─Öksz─ů ┼Ťwiadomo┼Ť─ç ┼╝ywieniow─ů, przez co wzrasta te┼╝ potrzeba wyja┼Ťniania im i t┼éumaczenia, kt├│re z us┼éyszanych nowinek z dziedziny dietetyki s─ů mitem i dlaczego.

Porozumienie dietetyka i pacjenta ma ogromny wp┼éyw na przestrzeganie postawionych zalece┼ä ┼╝ywieniowych. Cz─Östo niestosowanie si─Ö do napisanego jad┼éospisu to nie z┼éa wola pacjenta, a niew┼éa┼Ťciwe wyt┼éumaczenie mu dlaczego jest to a┼╝ tak wa┼╝ne i jakie skutki w jego organizmie mo┼╝e wywo┼éa─ç ka┼╝de odst─Öpstwo od zalece┼ä. Pacjent dostaj─ůc konkretn─ů rozpisk─Ö co ma zje┼Ť─ç na ┼Ťniadanie, obiad czy kolacje nie maj─ůc dobrego wyt┼éumaczenia dlaczego tak, a nie inaczej nie widzi nic z┼éego w zamianie da┼ä wg w┼éasnego uznania czy tego co ma akurat w lod├│wce.
Dietetyk to osoba stanowi─ůca istotny element w terapii dietetycznej. Musi potrafi─ç skutecznie motywowa─ç pacjenta, przywr├│ci─ç mu poczucie kontroli nad tym co je i nad w┼éasnym cia┼éem. Wymaga to od niego takich kompetencji jak empatia, umiej─Ötno┼Ť─ç s┼éuchania, odpowiedniego prowadzenia rozmowy i w┼éa┼Ťciwego odczytywania sygna┼é├│w niewerbalnych.
Zestresowany pacjent, zdenerwowany i pobie┼╝nie prowadz─ůcy rozmow─Ö dietetyk, a przy tym nieprecyzyjne przekazywanie informacji to pierwsze kroki do zniszczenia w┼éa┼Ťciwej relacji w gabinecie dietetycznym.

Jak dba─ç wi─Öc o w┼éa┼Ťciw─ů komunikacj─Ö?

  • Przede wszystkim trzeba u┼Ťwiadomi─ç sobie pope┼éniane do tej pory b┼é─Ödy i wyeliminowa─ç je. Odpowiedz sobie na pytania: Czy nie m├│wi─Ö zbyt szybko? Czy m├│wi─Ö wyra┼║nie? Czy stosuje zrozumia┼ée dla pacjenta okre┼Ťlenia medyczne? Czy stosuje skr├│ty, kt├│rych pacjent mo┼╝e nie rozumie─ç (HDL, LDL, BMI, PPM, CPM) Wiadomo dla nas, dietetyk├│w jest to jasne, natomiast trzeba mie─ç ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ┼╝e dla cz┼éowieka z ulicy s─ů one ca┼ékowicie obce. Innymi b┼é─Ödami s─ů r├│wnie┼╝: domy┼Ťlanie si─Ö o co chodzi pacjentowi i niewchodzenie w szczeg├│┼éy, wybi├│rcze s┼éuchanie, przygotowywanie odpowiedzi czy ocenianie pacjenta. Niewskazane jest te┼╝ krytykowanie, przerywanie pacjentowi i szufladkowanie.
  • Nie zasypuj pacjenta nadmiarem informacji. Ilo┼Ť─ç przekazywanych informacji powinna by─ç ograniczona, przekazana w uproszczonej formie, a najwa┼╝niejsze elementy powt├│rzone kilka razy. Cz─Östo te┼╝ niezb─Ödne mo┼╝e okaza─ç si─Ö upewnienie, czy pacjent zrozumia┼é przekazywane mu komunikaty ÔÇô czyli uzyskanie od niego informacji zwrotnej.
  • Pami─Ötaj!! Do pacjenta szybciej i lepiej trafi─ů komunikaty, kt├│re:
    – przeka┼╝esz na pocz─ůtku lub na ko┼äcu wizyty
    – przeka┼╝esz w niestandardowy spos├│b np. u┼╝ywaj─ůc do tego obraz├│w, schemat├│w, wykres├│w, prezentacji
    – cz─Östo powtarzasz
    – przekazujesz z entuzjazmem
  • Aktywnie s┼éuchaj pacjenta ÔÇô parafrazuj jego wypowiedzi, zadawaj pytania, potwierdzaj zrozumienie tego, co do Ciebie m├│wi.
  • Pomocn─ů metod─ů polepszenia relacji z pacjentem jest dopasowanie si─Ö do stylu bycia pacjenta, jego osobowo┼Ťci i zachowania czyli ÔÇ×nadawanie na tych samych falachÔÇŁ.
  • A co je┼Ťli w czasie wizyty nast─ůpi tak zwana ÔÇ×niezr─Öczna ciszaÔÇŁ?
    W takiej sytuacji pomocne mo┼╝e by─ç po prostu zadawanie pyta┼ä pacjentowi np.: ÔÇ×Widz─Ö, ┼╝e co┼Ť Pani─ů/Pana zaniepokoi┼éoÔÇŁ, Czy wszystko, co do tej pory powiedzia┼éam jest dla Pani/Pana jasne? Czy jest co┼Ť, o co chcia┼éaby/chcia┼éby Pani/Pan mnie zapyta─ç?

Co jeszcze mo┼╝esz zrobi─ç? Po prostu:
– B─ůd┼║ wyrozumia┼éy i ┼╝yczliwy
– Podchod┼║ do ka┼╝dego pacjenta indywidualnie
– Poznaj potrzeby swojego pacjenta i jego tryb ┼╝ycia
– Zadawaj przede wszystkim pytania otwarte. Daj─ů one mo┼╝liwo┼Ť─ç swobodnej wypowiedzi
– Zach─Öcaj pacjenta do wyja┼Ťnienia problem├│w, o kt├│rych wspomnia┼é
– Interesuj si─Ö pacjentem, poka┼╝, ┼╝e nie jest kolejnym Twoim klientem. Zadawaj pytania, kt├│re poka┼╝─ů mu, ┼╝e pami─Ötasz go i to o czym m├│wi┼é Ci na poprzednich spotkaniach.

Dzi─Öki temu, ┼╝e zadbasz o odpowiedni─ů relacj─Ö z pacjentem zostaniesz obdarzony zaufaniem, a pacjent b─Ödzie bardziej otwarty i szczery w przekazywanych Ci informacjach.

Logowanie