Pacjent w gabinecie dietetycznym – jak budować dobre relacje z pacjentem.

5 funkcji, jakie powinien zawierać dobry program dietetyczny
16 października, 2017
Jak program do układania jadłospisów Dietico przyspiesza i ułatwia pracę dietetykom? Najistotniejsze funkcje.
2 listopada, 2017

Właściwa komunikacja dietetyka i pacjenta w trakcie całej terapii żywieniowej jest konieczna aby zakończyła się pożądanym efektem. W dobie dostępu do Internetu i innych środków masowego przekazu pacjenci mają coraz większą świadomość żywieniową, przez co wzrasta też potrzeba wyjaśniania im i tłumaczenia, które z usłyszanych nowinek z dziedziny dietetyki są mitem i dlaczego.

Porozumienie dietetyka i pacjenta ma ogromny wpływ na przestrzeganie postawionych zaleceń żywieniowych. Często niestosowanie się do napisanego jadłospisu to nie zła wola pacjenta, a niewłaściwe wytłumaczenie mu dlaczego jest to aż tak ważne i jakie skutki w jego organizmie może wywołać każde odstępstwo od zaleceń. Pacjent dostając konkretną rozpiskę co ma zjeść na śniadanie, obiad czy kolacje nie mając dobrego wytłumaczenia dlaczego tak, a nie inaczej nie widzi nic złego w zamianie dań wg własnego uznania czy tego co ma akurat w lodówce.
Dietetyk to osoba stanowiąca istotny element w terapii dietetycznej. Musi potrafić skutecznie motywować pacjenta, przywrócić mu poczucie kontroli nad tym co je i nad własnym ciałem. Wymaga to od niego takich kompetencji jak empatia, umiejętność słuchania, odpowiedniego prowadzenia rozmowy i właściwego odczytywania sygnałów niewerbalnych.
Zestresowany pacjent, zdenerwowany i pobieżnie prowadzący rozmowę dietetyk, a przy tym nieprecyzyjne przekazywanie informacji to pierwsze kroki do zniszczenia właściwej relacji w gabinecie dietetycznym.

Jak dbać więc o właściwą komunikację?

  • Przede wszystkim trzeba uświadomić sobie popełniane do tej pory błędy i wyeliminować je. Odpowiedz sobie na pytania: Czy nie mówię zbyt szybko? Czy mówię wyraźnie? Czy stosuje zrozumiałe dla pacjenta określenia medyczne? Czy stosuje skróty, których pacjent może nie rozumieć (HDL, LDL, BMI, PPM, CPM) Wiadomo dla nas, dietetyków jest to jasne, natomiast trzeba mieć świadomość, że dla człowieka z ulicy są one całkowicie obce. Innymi błędami są również: domyślanie się o co chodzi pacjentowi i niewchodzenie w szczegóły, wybiórcze słuchanie, przygotowywanie odpowiedzi czy ocenianie pacjenta. Niewskazane jest też krytykowanie, przerywanie pacjentowi i szufladkowanie.
  • Nie zasypuj pacjenta nadmiarem informacji. Ilość przekazywanych informacji powinna być ograniczona, przekazana w uproszczonej formie, a najważniejsze elementy powtórzone kilka razy. Często też niezbędne może okazać się upewnienie, czy pacjent zrozumiał przekazywane mu komunikaty – czyli uzyskanie od niego informacji zwrotnej.
  • Pamiętaj!! Do pacjenta szybciej i lepiej trafią komunikaty, które:
    – przekażesz na początku lub na końcu wizyty
    – przekażesz w niestandardowy sposób np. używając do tego obrazów, schematów, wykresów, prezentacji
    – często powtarzasz
    – przekazujesz z entuzjazmem
  • Aktywnie słuchaj pacjenta – parafrazuj jego wypowiedzi, zadawaj pytania, potwierdzaj zrozumienie tego, co do Ciebie mówi.
  • Pomocną metodą polepszenia relacji z pacjentem jest dopasowanie się do stylu bycia pacjenta, jego osobowości i zachowania czyli „nadawanie na tych samych falach”.
  • A co jeśli w czasie wizyty nastąpi tak zwana „niezręczna cisza”?
    W takiej sytuacji pomocne może być po prostu zadawanie pytań pacjentowi np.: „Widzę, że coś Panią/Pana zaniepokoiło”, Czy wszystko, co do tej pory powiedziałam jest dla Pani/Pana jasne? Czy jest coś, o co chciałaby/chciałby Pani/Pan mnie zapytać?

Co jeszcze możesz zrobić? Po prostu:
– Bądź wyrozumiały i życzliwy
– Podchodź do każdego pacjenta indywidualnie
– Poznaj potrzeby swojego pacjenta i jego tryb życia
– Zadawaj przede wszystkim pytania otwarte. Dają one możliwość swobodnej wypowiedzi
– Zachęcaj pacjenta do wyjaśnienia problemów, o których wspomniał
– Interesuj się pacjentem, pokaż, że nie jest kolejnym Twoim klientem. Zadawaj pytania, które pokażą mu, że pamiętasz go i to o czym mówił Ci na poprzednich spotkaniach.

Dzięki temu, że zadbasz o odpowiednią relację z pacjentem zostaniesz obdarzony zaufaniem, a pacjent będzie bardziej otwarty i szczery w przekazywanych Ci informacjach.

Logowanie