Właściwa komunikacja dietetyka i pacjenta w trakcie całej terapii żywieniowej jest konieczna aby zakończyła się pożądanym efektem. W dobie dostępu do Internetu i innych środków masowego przekazu pacjenci mają coraz większą świadomość żywieniową, przez co wzrasta też potrzeba wyjaśniania im i tłumaczenia, które z usłyszanych nowinek z dziedziny dietetyki są mitem i dlaczego.
Porozumienie dietetyka i pacjenta ma ogromny wpływ na przestrzeganie postawionych zaleceń żywieniowych. Często niestosowanie się do napisanego jadłospisu to nie zła wola pacjenta, a niewłaściwe wytłumaczenie mu dlaczego jest to aż tak ważne i jakie skutki w jego organizmie może wywołać każde odstępstwo od zaleceń. Pacjent dostając konkretną rozpiskę co ma zjeść na śniadanie, obiad czy kolacje nie mając dobrego wytłumaczenia dlaczego tak, a nie inaczej nie widzi nic złego w zamianie dań wg własnego uznania czy tego co ma akurat w lodówce.
Dietetyk to osoba stanowiąca istotny element w terapii dietetycznej. Musi potrafić skutecznie motywować pacjenta, przywrócić mu poczucie kontroli nad tym co je i nad własnym ciałem. Wymaga to od niego takich kompetencji jak empatia, umiejętność słuchania, odpowiedniego prowadzenia rozmowy i właściwego odczytywania sygnałów niewerbalnych.
Zestresowany pacjent, zdenerwowany i pobieżnie prowadzący rozmowę dietetyk, a przy tym nieprecyzyjne przekazywanie informacji to pierwsze kroki do zniszczenia właściwej relacji w gabinecie dietetycznym.
Jak dbać więc o właściwą komunikację?
Co jeszcze możesz zrobić? Po prostu:
– Bądź wyrozumiały i życzliwy
– Podchodź do każdego pacjenta indywidualnie
– Poznaj potrzeby swojego pacjenta i jego tryb życia
– Zadawaj przede wszystkim pytania otwarte. Dają one możliwość swobodnej wypowiedzi
– Zachęcaj pacjenta do wyjaśnienia problemów, o których wspomniał
– Interesuj się pacjentem, pokaż, że nie jest kolejnym Twoim klientem. Zadawaj pytania, które pokażą mu, że pamiętasz go i to o czym mówił Ci na poprzednich spotkaniach.
Dzięki temu, że zadbasz o odpowiednią relację z pacjentem zostaniesz obdarzony zaufaniem, a pacjent będzie bardziej otwarty i szczery w przekazywanych Ci informacjach.