Od kilku lat zawód dietetyka staje coraz bardziej popularny. Dla części osób jest to zgodna
z zainteresowaniami praca, umożliwiająca zarabianie na życie. Inni traktują to zajęcie jako życiową misję. Zdobywają kompetencje, a także wkładają dużo serca i zaangażowania w codzienne obowiązki. Niestety, wielokrotnie zdarza się, że nie potrafią oddzielić pracy od życia prywatnego
Jak znaleźć złoty środek? Jak zadbać nie tylko o pacjentów, ale i o siebie?
Praca dietetyka pozwala nam realnie wpływać na życie ludzi. Pomagamy naszym pacjentom zmienić nawyki żywieniowe i podwyższać jakość życia. Mamy okazję cieszyć się ich sukcesami i czerpać z nich satysfakcję.
Niestety, bardzo często osobiście odbieramy nie tylko postępy, ale także porażki naszych podopiecznych.
Zbyt duże zaangażowanie emocjonalne w pracę zawodową może być przyczyną licznych frustracji
i zwątpienia we własne kompetencje.
Wielu osobom wydaje się, że dietetyk to osoba, której zadaniem jest jedynie przygotowanie diety adekwatnej dla danego pacjenta. W praktyce wykonywanie zawodu dietetyka wymaga od nas posiadania wielu dodatkowych kompetencji.
Dotyczą one m.in. wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii oraz psychodietetyki.
Zasoby te są niezbędne, aby skutecznie przeprowadzić pacjenta przez proces zmiany nawyków żywieniowych. Są także konieczne do zapewnienia komfortu psychicznego zarówno podopiecznemu, jak i sobie samemu.
Praca w gabinecie dietetycznym związana jest z odpowiedzialnością za zdrowie i postępy dietetyczne pacjentów. Bardzo często razem z nimi przeżywamy cały proces. Indywidualny i komercyjny charakter pracy powodują, że niejednokrotnie zbyt emocjonalnie podchodzimy do naszych powinności. Poczucie obowiązku sprawia, że trudno jest oderwać się od myśli dotyczących pracy i odpocząć.
Ponadto, może dojść do sytuacji, w której przejmiemy odpowiedzialność za obszar, nad którym powinien pracować pacjent. W ten sposób odbierzemy mu poczucie własnej skuteczności, zaś na siebie przyjmiemy dodatkowe zobowiązania i zmartwienia. Powoduje to niejednokrotnie życie
w stanie chronicznego stresu, który negatywnie wpływa na nasze zdrowie i życie osobiste.
Podczas pierwszego spotkania powinniśmy poinformować pacjenta, na czym polega jego rola
w procesie zmiany nawyków żywieniowych i jaki jest zakres obowiązków specjalisty. Teoretycznie, fakt, że to pacjent odpowiada za zastosowanie diety, jest logiczny i oczywisty. W praktyce jednak oczekiwania naszych podopiecznych mogą nie być realistyczne. Bardzo często zdarzają się sytuacje,
w których pacjenci niesłusznie obarczają nas winą za niepowodzenie związane z redukcją masy ciała. Wspomniana sytuacja wiąże się z ogromnym stresem. Na szczęście można zmniejszyć ryzyko wystąpienia podobnego zdarzenia poprzez dokładnie ustalenie warunków współpracy.
W naszej branży bardzo popularne jest nawiązywanie luźnych, niemalże koleżeńskich, relacji
z pacjentami. Osoby, które korzystają z naszych usług, niejednokrotnie kontaktują się z nami
w późnych godzinach wieczornych czy podczas urlopu. Ponadto, mogą komunikować się z nami np. poprzez prywatne konto na facebooku.
Niestety, niejednokrotnie nadużywają naszej dobrej woli. Kontakt z nimi staje się uciążliwy, męczący
i uniemożliwia psychiczny odpoczynek od pracy. Okazuje się, że nie możemy rozstać się z telefonem służbowym (a czasami z telefonem prywatnym pełniącym jednocześnie funkcję służbowego) nawet podczas wyjścia do znajomych czy rodzinnego wieczoru.
Nie jest to jednak wina pacjenta! To my nie określamy naszych granic i dajemy przyzwolenie na nieograniczony kontakt.
Dobrze jest już na początku współpracy jasno wyznaczyć granice. Można wskazać dni i godziny,
w jakich odbieramy telefon i odpowiadamy na wiadomości tekstowe. Dobrym pomysłem jest zapisanie tych zasad w regulaminie. Nie należy obawiać się tego, że pacjent negatywnie nas oceni lub postanowi skorzystać z usług konkurencji. Wbrew pozorom, przejrzyste zasady współpracy świadczą o profesjonalizmie, dają poczucie bezpieczeństwa i pozwalają uniknąć niedopowiedzeń.
Podczas studiów i szkoleń uczymy się jak skutecznie wykonywać naszą pracę i dbać o pacjenta.
Rzadko zastanawiamy się jednak nad tym, jak możemy zadbać o siebie. To poważny błąd.
Troska o własne samopoczucie nie jest objawem egoizmu czy braku profesjonalizmu. Przeciwnie! Umiejętność dbania o własne emocje procentuje lepszym nastawieniem do pracy, wyższym poczuciem własnej skuteczności i mniejszą szansą na doświadczenie wypalenia zawodowego.
To my specjaliści jesteśmy odpowiedzialni za swoje emocje i zbudowanie dla siebie komfortowych warunków pracy. W procesie ich tworzenia musimy wykazać się stanowczością i konsekwencją.
Działania, które skutecznie zwiększają komfort psychiczny podczas wykonywania zawodu dietetyka:
Wielu z nas już w dzieciństwie nauczyło się, że należy solidnie wykonywać swoje obowiązki. Wynagradzano nas za osiągnięcia i zaangażowanie.
Niestety, mało kto miał okazję nauczyć się jak dbać o higienę pracy i własne emocje.
Konsekwencją powielania wspomnianego wzorca może być doświadczanie przewlekłego stresu oraz pracoholizm.
W celu uniknięcia wspomnianych następstw warto nauczyć się stawiania granic i znajdywania czasu na odpoczynek. Jeśli zauważymy, że nie potrafimy samodzielnie poradzić sobie z emocjami, możemy skorzystać z fachowej pomocy terapeuty.
Autor: mgr Maria Sobieszek